Physical therapy intervention in children with autism spectrum disorder: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.55892/rcc.v7i14.146Keywords:
Physiotherapy, Autism Spectrum Disorder, Child DevelopmentAbstract
The main purpose of this study is to address the psychomotor disorders present in ASD and the various possibilities of physiotherapeutic intervention. The main objective of this research is to present the contribution of Physical Therapy to the neuropsychomotor development of children with ASD. In order to concentrate the information that permeates the study's theme, a narrative bibliographic review was carried out, of an exploratory and qualitative nature, which allowed the gathering of research that can point to successful paths based on scientific evidence, mainly related to the contribution of physiotherapy in the psychomotor development of children with Autistic Spectrum Disorder (ASD). The study concluded that articles focused on interventions, especially those aimed at psychomotor development, are still scarce and have low levels of scientific evidence. Despite this, it is possible to conclude that ASD is characterized by a psychomotor disorder that can present itself in different ways, that physiotherapy can contribute to the improvement of the condition of children with ASD and that, regardless of the techniques and approaches used, what will define the success of the intervention is the work in partnership with the family and with a multidisciplinary team and, above all, the connection that the physiotherapist will be able to establish with each of his patients.
References
Azevedo, A., & Gusmão, M. (2016). A importância da Fisioterapia motora no acompanhamento de crianças autistas. Revista Eletrônica Atualiza Saúde. 2(2), p. 76-83.
Brasil. (2019). Manual de Orientação n. 5. Transtorno do Espectro do Autismo. Ministério da Saúde.
De Carvalho Cardoso, G., Fioravante De Brum, E., Oviedo De Carvalho, R., & Dos Santos Chiquetti, E. M. (2022). Intervenções psicomotoras em indivíduos com transtorno do espectro autista: Uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 29(3). https://doi.org/10.31501/rbcm.v29i3.13255
Dutra, A. C. L., Cadore, C., Malysz, K., & Moraes, L. C. F. D. M. (2022). Avaliação do déficit de equilíbrio em crianças com transtorno do espectro autista. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, 26(3). https://doi.org/10.25110/arqsaude.v26i3.2022.8496
Dutra, S.S. (2018). Ajuste de distribuição de probabilidades de variáveis de custo fixo. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fisioterapia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
Gaia, B. L. de S., & Freitas, F. G. B. de. (2022). Atuação da fisioterapia em crianças com transtorno do espectro autista (Tea): Uma revisão da literatura. Diálogos em Saúde, 5(1).
Gomes, F. C., Lopes, J. O., & Fonseca, S. M. C. (2013). A importância da integração sensorial em crianças portadoras de transtornos de processamento sensorial: uma visão fisioterapêutica.
Ivonete Rodrigues Neves, N. P. S. S., & Silva, N. kelly F. D. (2022). A Importância da Cinesioterapia no Acompanhamento de Crianças Autistas: Uma revisão de literatura. https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/24613
Marcião, L. G. D. A., Costa, G. E. P., Lima, P. E., Silva, V. H. F. D., Bezerra, A. B., Oliveira, A. C. C., Moura, L. F. D., Cobalchini, A. R. P., Silva, M. L. T. D., Sousa, D. G. D., Rocha, I. A. D. S., & Santos, R. N. D. (2021). A importância da fisioterapia no atendimento de pessoas com Transtorno do Espectro Autista. Research, Society and Development, 10(5), e24410514952. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14952
Rodrigues, J. A. L., Lima, L. de, & Monteiro, V. H. F. (2020). Atuação da fisioterapia no transtorno do espectro autista. Revista Científica Unilago, 1(1).
Santos, C. C. C. D., Santos Júnior, J. D. D., Holanda, A. C. S. D., Silva, A. G., Ferreira Júnior, E. J., Lopes, R. F., Silva, G. A. D., Ferro, E. F. C. M., & Silva Neto, J. M. D. (2022). Efeitos da Fisioterapia precoce na reabilitação de crianças com TEA: Uma revisão Sistemática. Research, Society and Development, 11(14), e191111435246. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i14.35246
Santos, G. T. da S., Mascarenhas, M. S., & Oliveira, E. C. de. (2021). A contribuição da fisioterapia no desenvolvimento motor de crianças com transtorno do espectro autista. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 21(1), 129–143. https://doi.org/10.5935/cadernosdisturbios.v21n1p129-143
Segura, D. de C. A., Nascimento, F. C. do, & Klein, D. (2011). Estudo do conhecimento clínico dos profissionais da fisioterapia no tratamento de crianças autistas. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, 15(2).