Analyze the use of educational technologies in the teaching and learning processes in the middle of the pandemy of elementary education final years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5598291

Keywords:

Educational Technologies. Teaching process. Pandemic.

Abstract

This article presents an exploratory study on the reality of teachers at different levels of education, with the suspension of classroom activities caused by the COVID-19 pandemic. In times of pandemic, a new context is placed in front of the school reality, students and teachers increasingly distant physically and connected through a single possible resource, technology. The objective is to analyze the use of educational technologies in the teaching and learning processes amidst the pandemic of final year elementary education. The study is qualitative, with an analysis of the responses of 54 subjects between Elementary and High Schools, from private institutions and public education networks. The collection was carried out in the first semester of social isolation in Anápolis-GO, and the results indicate that the lack of infrastructure to carry out the activities and the weakness in the training of teachers for the use of digital technologies are the elements identified as major obstacles in the success of remote classes.

Author Biographies

Mariane Andreotti Dias, Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil

[1] Doutora, Mestre e Geógrafa pela Universidade Federal do Paraná. Licenciatura e Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (2015) trabalhando com as temáticas da Educação Especial e o atendimentos aos alunos com NEEs; Mapeamento e discussões sobre os Solos Antropizados e seus impactos. Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (2017) com defesa na área dos Solos Urbanos e Antropossolos. Doutora em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (2021) trabalhando com os temas da Geografia da Saúde, Saúde Coletiva, Descolonização do Saber, Medicina Alternativas, Práticas Alternativas e Complementares para a saúde humana e PICS (Laboclima - 2019-2021). Autora e editora de materiais didáticos para os Anos Iniciais e Finais do Ensino Fundamental, Consultora de Componentes do Grupo Marista e Professora da Educação Básica. E-mail para contato: mariana_andreotti_d@hotmail.com

Rosilene da Silva Moura, Centro Universitário Internacional UNINTER, Brasil

[1] Graduanda em Geografia, graduada em Pedagogia, especialista em Neuropedagogia, especialista em Revisão de texto, especialista em Alfabetização e Letramento. Orientador deste artigo Mariana Andreotti Dias.

 

 

 

References

ALMEIDA, Fernando José de. Educação e Informática: os computadores na escola. Cortez: SP, 1988.

APARECIDA Cruz,Sandra. O USO DA TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO: PERSPECTIVAS E ENTRAVES, Espirito Santo, 15/01/2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/uso-da-tecnologia Acesso em 08/04/2021

CARVALHO, Rosiani, AS TECNOLOGIAS NO COTIDIANO ESCOLAR: POSSIBILIDADES DE ARTICULAR O TRABALHO PEDAGÓGICO AOS RECURSOS TECNOLÓGICOS. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1442-8.pdf Acesso em 11.08.2021

COM CORONAVÍRUS, REDES DE ENSINO ENFRENTAM PARALISAÇÃO E AULAS REMOTAS. Redação Exames, São Paulo, 19.03.2020. Disponível em: https://exame.abril.com.br/brasil/com-coronavirus-redes-de-ensino-enfrentam-paralisacao-e-aulas-remotas/. Acesso em: 22.02.2021

COMO O USO DA TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO PODE SER UM GRANDE ALIADO? Eleva Plataforma, São Paulo, 04/09/2020. Disponível em: https://blog.elevaplataforma.com.br/tecnologia-na-educacao/ acesso em 29.04.2021

CORDÃO, Francisco Aparecido. RESOLUÇÃO CNE/CEB Nº 2, DE 11 DE SETEMBRO DE 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf Acesso em 30/03/2021

COSTA, D. da. ANÁLISE DA EXCLUSÃO E INCLUSÃO NO CONTEXTO DE JOVENS UNIVERSITÁRIOS. Revista Coleta Científica, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 01–10, 2019

COUTO, Edvaldo Souza; COUTO, Edilece Souza; CRUZ, Ingrid de Magalhães Porto. # FIQUEEMCASA: EDUCAÇÃO NA PANDEMIA DA COVID-19. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020.

COVID-19: TECNOLOGIA FACILITA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Redação Lyceum, São Paulo, 18.03.2020. Disponível em: https://blog.lyceum.com.br/covid-19-na-educacao/ Acesso em: 30/03/2021

ENTENDA A IMPORTÂNCIA DA TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO ATUAL, Catraca livre, São Paulo 26/02/2019. Disponível em:https://catracalivre.com.br/educacao/entenda-a-importancia-da-tecnologia-na-educacao-atual/ Acesso em 29.04/2021

NEGRI, Fernanda De; Zucoloto , Graziela: Miranda , Pedro; Koeller, Priscila, CIÊNCIA E TECNOLOGIA FRENTE À PANDEMIA , IPEA, Rio de Janeiro, 05/08/2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/cts/pt/central-de-conteudo/artigos/artigos/182-corona Acesso em 16.08.2021

Pereira, Maria da Conceição; Silva Tânia Maria. O USO DA TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO NA ERA DIGITAL, Cuiabá-MT, 12.2013. Disponível em:http://www.cefaprocuiaba.com.br/revista/up/ARTIGO%20IX.pdf Acesso em 30/03/2021

SOUZA, Andiara Cristina de; SILVA, Guilherme Henrique Gomes da. Incluir não é Apenas Socializar: as contribuições das tecnologias digitais educacionais para a aprendizagem matemática de estudantes com transtorno do espectro autista. Bolema: Boletim de Educação Matemática, [S.L.], v. 33, n. 65, p. 1305-1330, dez. 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v33n65a16.

TECNOLOGIA REFLEXÕES SOBRE PROGRESSO EDUCACIONAL, Brasil Escola, Goiânia, 17/07/2021. Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/caminhando-com-tecnologia-reflexoes-sobre-progresso-educacional.htm. Acesso em 11.08.2021

TIJIBOY, Ana Vilma. Novas tecnologias: educação e sociedade na era da informação. Silva, Mozart Linhares da (Org.). Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

Published

2021-10-25

How to Cite

Dias, M. A. ., & Moura, R. da S. . (2021). Analyze the use of educational technologies in the teaching and learning processes in the middle of the pandemy of elementary education final years. Scientific Collection Magazine, 5(10), 01–10. https://doi.org/10.5281/zenodo.5598291

ARK