Responsibility and ethics are business and enter into the company's intangible capital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6484963

Keywords:

Ethics. Socio - corporate responsibility. Immaterial capital

Abstract

The work deals with the theme of business ethics and responsibility. Many entrepreneurs and managers still do not realize that, in the future, certification or at least an attitude of ethics and responsibility will be necessary to differentiate themselves from the competitors, to have a mission aligned with sustainability, and to leverage intangible assets. In an economy that is rushing towards Industry 4.0 and information as innovation and main asset for companies, an ethical image will be fundamental as well as the professionals who will be responsible in this area. The research is bibliographical based on articles and internet research, the scope is didactic and as a result it summarizes the main areas that impact the immaterial asset, the immaterial capital, that can be leveraged and will position the organization in a more cool and sustainable level.

Author Biography

Alessandro Aveni, Universidade de Brasília, UnB, DF, Brasil

[1] Doutor em Administração na Itália, certificado pela UNB. Mestre em Geografia e Graduação em Administração pela UnB. Docente e pesquisador na Universidade de Brasília – UnB e na Faculdade Processus. Mestre em Estrategia Empresarial na FGV.

References

ARISTÓTELES Ética a Nicômaco.Tradução de Leonel Vallandro e Gerd Bornheim Editora Nova Cultural, Ltda., São Paulo. 1991

AVENI A. Empreendedorismo e inovação em saúde : uma analise das oportunida-des

Revista Coleta Scientifica Ano IV, Vol. IV, n.8, jul.-dez., 2020.ISSN: 2763-6496 DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4750286

AVENI, A.. Estratégias atuais e futuras para empresas e profissionais na economia do Covid-19. Revista Processus de Políticas Públicas e Desenvolvimento Soci-al, [S.l.], v. 2, n. 3, p. 46-64, abr. 2020a. ISSN 2675-0236. Disponível em: <http://periodicos.processus.com.br/index.php/ppds/article/view/194>. Acesso em: 08 out. 2021

AVENI, A. Empreendedorismo Contemporâneo. São Paulo: ATLAS, 2014 ISBN: 9788522489961, Home page: http://www.editoraatlas.com.br/atlas/webapp/detalhes_produto.aspx?prd_des_ean13=9788522489961

AVENI, A. Canavs Social: passo a passo. Brasilia: Jonas Rodrigo Edições, 2018, v.1. p.69. Referências adicionais: Brasil/Português. ISBN: 9788554009014.

ALENCASTRO, M. S. C.. Ética empresarial na prática: liderança, gestão e respon-sabilidade corporativa. Curitiba: Ibpex, 2010.

ARANTES, E. C.; HALICKI, Z.; STADLER, A. (Org). Empreendedorismo e responsa-bilidade social. (Coleção Gestão Empresarial; v. 4)Curitiba: Ibpex, 2011 –.

ASHLEY, P. A. (Coord.). Ética e responsabilidade social nos negócios. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

BORGES, J. G.. A Importância da responsabilidade social na alavancagem da mar-ca das empresas. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(5), e25386. 2021. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i5.386

COSTA, H. S. G. da. Negociando para o sucesso. Curitiba: Ibpex, 2008.

EFFAS THE EUROPEAN FEDERATION OF FINANCIAL ANALYSTS SOCIETIES KPIs for ESG A Guideline for the Integration of ESG into Financial Analysis and Corporate Valuation. Version 1.2. 2009.

INSTITUTO ETHOS. Formulação e Implantação de Código de Ética em Empresas. Instituto Ethos de Empresas e Responsabilidade Social, São Paulo, 2000. Disponí-vel em: https://www.ethos.org.br/cedoc/formulacao-e-implantacao-de-codigo-de-etica-em-empresas-reflexoes-e-sugestoes/. Acesso em 30 de novembro de 2021.

MOSCOVICI, F.. Desenvolvimento interpessoal: treinamento em grupo. 17. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

PASSOS, E.. Ética nas organizações. São Paulo: Atlas, 2004.

DA MATTA, REVISTA DE HISTÓRIA.COM.BR. Fórum sobre Corrupção. Entrevista com Roberto Da Matta realizada em 05/03/2009 e disponível em <http://www.revistadehistoria.com.br/secao/conteudo-complementar/forum-sobre-corrupcao-roberto-damatta>. Acesso em: 04 de dez. 2011.

SÁ, A. L. de. Ética profissional. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

SROUR, R. H. Ética empresarial: a gestão da reputação. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

Published

2021-12-20

How to Cite

Aveni, A. . (2021). Responsibility and ethics are business and enter into the company’s intangible capital. Scientific Collection Magazine, 5(10), 69–82. https://doi.org/10.5281/zenodo.6484963

ARK