Study group: libras inclusive and humanistic training (GELFIH)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7097998

Keywords:

Libras; inclusion; study group; formation.

Abstract

This text aims to present some discussions carried out by the Study Group: Libras Inclusive and Humanistic Training (Study Group: Libras Inclusive and Humanistic Training) created in the first half of 2022. The activities developed are related to the theme "The impact of the discipline of Libras in the academic training of undergraduate and graduate students” The group involves undergraduate students and teachers from this institution in the area of ​​Libras around discussions that aim to spread Libras and promote the naturalization of disabilities, especially hearing impairment. The methodological paths adopted are based on bibliographic research, readings, debates and contextualization and exemplification in the job market, according to the students' areas of activity. The results, so far, obtained are not restricted nor are they restricted to the personal experiences of each member, but unfold in experience reports, participation and presentation in congresses, production of essays, articles and various publications in journals.

Author Biographies

Ariane Carreiro de Sousa Fernandes, Instituto Federal de Goiás/UNIGOIÁS, Brasil

É graduada em Letras - Libras, pela Universidade Federal de Goiás (2014), especialista em Docência do Ensino Superior (2015), mestra em Letras e Linguística pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás (2021). Atualmente, é professora no Centro Universitário de Goiás, UniGoiás, onde ministra aulas de Libras e Português na modalidade a distância semipresencial. Membra do NIAU - Núcleo de Inclusão e Acessibilidade do UniGoiás, em que é responsável pela comissão do deficiente auditivo.

Mairy Aparecida Pereira Soares, Universidade Católica de Brasília, UCB, DF, Brasil

Doutoranda em Psicologia- UCB-Brasília.Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Goiás (1998), graduação em Letras-Libras/ UFG, Especialização em Língua Portuguesa: Ensino de Literatura (2001), Especialização em Letramento Informacional (2015) e Mestrado em Educação pela PUC Goiás (2004). Atualmente, é instrutora da Escola de Governo Henrique Santillo/SEGPLAN-GO. Estatutária da Secretaria de Educação do Estado de Goiás, atua como Coordenadora pedagógica Geral da Escola de Tempo Integral Ismael Silva de Jesus. Atuou como Tutora de área de Língua Portuguesa pela SEDUCE-GO e a distância pelo Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio no SisMédio. Exerce a função de Professora Tutora de Aperfeiçoamento em Língua Portuguesa e Libras EaD e revisora geral de material instrucional no UNIGOIÁS. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística e gestão escolar, atua principalmente nos seguintes temas: Libras, leis, educação, formação de professores, Análise do Discurso Crítica e Educação Inclusiva.

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Published

2022-09-20

How to Cite

Fernandes, A. C. de S., & Soares, M. A. P. . (2022). Study group: libras inclusive and humanistic training (GELFIH). Scientific Collection Magazine, 6(12), 01–08. https://doi.org/10.5281/zenodo.7097998

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