Physical therapy intervention in children with autism spectrum disorder: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55892/rcc.v7i14.146

Keywords:

Physiotherapy, Autism Spectrum Disorder, Child Development

Abstract

The main purpose of this study is to address the psychomotor disorders present in ASD and the various possibilities of physiotherapeutic intervention. The main objective of this research is to present the contribution of Physical Therapy to the neuropsychomotor development of children with ASD. In order to concentrate the information that permeates the study's theme, a narrative bibliographic review was carried out, of an exploratory and qualitative nature, which allowed the gathering of research that can point to successful paths based on scientific evidence, mainly related to the contribution of physiotherapy in the psychomotor development of children with Autistic Spectrum Disorder (ASD). The study concluded that articles focused on interventions, especially those aimed at psychomotor development, are still scarce and have low levels of scientific evidence. Despite this, it is possible to conclude that ASD is characterized by a psychomotor disorder that can present itself in different ways, that physiotherapy can contribute to the improvement of the condition of children with ASD and that, regardless of the techniques and approaches used, what will define the success of the intervention is the work in partnership with the family and with a multidisciplinary team and, above all, the connection that the physiotherapist will be able to establish with each of his patients.

Author Biographies

Gabriela Sena Pereira Teixeira, Faculdade Sena Aires, Valparaíso de Goiás, GO, Brasil

[Lattes] - Graduação em andamento em Fisioterapia pela Faculdade Sena Aires

Letícia Aída Forte dos Santos, Faculdade Sena Aires, Valparaíso de Goiás, GO, Brasil

[Lattes] - Graduação em andamento em Fisioterapia pela Faculdade Sena Aires

Amanda Cabral dos Santos, Faculdade Sena Aires, Valparaíso de Goiás, GO, Brasil

[Lattes] - Mestrado em Psicologia pela Universidade Católica de Brasília (2012), especialização em Didática do ensino Superior em Educação à Distância (2020), especialização em Psicomotricidade pela Faculdade Mauá (2020), especialização em Fisioterapia Neurológica pela Universidade de Brasília (2002), especialização em Transtornos do Desenvolvimento Infantil pelo Centro Lydia Coriat (2004), graduação em Educação Física pela Universidade de Brasília (2002), graduação em Fisioterapia pela Faculdade de Reabilitação do Planalto Central (2000)

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Published

2023-12-05

How to Cite

Teixeira, G. S. P., Santos, L. A. F. dos, & Santos, A. C. dos. (2023). Physical therapy intervention in children with autism spectrum disorder: a literature review. Scientific Collection Magazine, 7(14), e14146. https://doi.org/10.55892/rcc.v7i14.146

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