The idea of a National System of Education, 90 years after the Manifesto of the Pioneers of New Education
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.6772982Keywords:
Federalismo, Políticas Públicas de Educação, Sistema Nacional de Educação, Manifesto dos Pioneiros da Educação, Qualidade Social da EducaçãoAbstract
In this essay, we deal with the idea of a National Education System (SNE) in Brazil. The objective of this study is to identify the actions and articulations between the conception of an SNE and the National Education Plan (PNE). Specifically, we analyze current legislation, review the thinking of some renowned scholars and researchers. We chose to search for literature that deals with the theme of this study, establish analogies, compose a brief history, recover discussions on the perspectives of equality rights and access to quality education. As a result, we verified that public policies were not configured as a social and eminently public right to guarantee the right to education of social quality for all; in such a way that they lack actions and goals based on a continuous process and without ruptures to be implemented and implemented with more rigor. We conclude that there is a balance of responsibility in the allocation of resources for the effective fulfillment of the redistributive and supplementary functions of the Union in combating regional educational inequalities. We end with critical considerations for non-compliance with legal guidelines in the effectiveness of the institutionalization of a SNE, pointing out its limits and challenges.
References
ABICALIL C. A. O Sistema Nacional de Educação: a atualização do manifesto de 80 anos. In: CUNHA, C.; GADOTTI, M.; BORDIGNON, G.; NOGUEIRA. F. O Sistema Nacional de Educação: diversos olhares 80 anos após o Manifesto. Brasília: MEC; SASE; UNESCO, 2014. p. 58-104.
ABRUCIO, F. L. A dinâmica federativa da educação brasileira: diagnóstico e propostas de aperfeiçoamento. In: OLIVEIRA, R. P.; SANTANA, W. Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade. Brasília: UNESCO, 2010. p. 39-70.
AZEVEDO, F. et. al. Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932) e dos educadores (1959). Recife: Fundação Joaquim Nabuco; MEC; UNESCO, Massangana, 2010. (Coleção Educadores).
BORDIGNON, G.; GADOTTI, G.; CUNHA, C.; ALMEIDA JÚNIOR, A. M. O Sistema Nacional de Educação: uma agenda necessária. In: CUNHA, C.; GADOTTI, M.; BORDIGNON. G.; NOGUEIRA, F. O Sistema Nacional de Educação: diversos olhares 80 anos após o Manifesto. Brasília: MEC; SASE; UNESCO, 2014. p. 207-221.
BRASIL. Decreto nº 19.402, de 14 de novembro de 1930. Cria uma Secretária de Estado com a denominação de Ministério dos Negócios da Educação e Saúde Pública. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Seção 1 – 18/11/1930, Página 20883 (Publicação original). Brasília, Distrito Federal.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 5 de outubro de 1988. Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edição Técnica, 2006.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 14, de 12 de setembro de 1996. Modifica os arts. 34, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e dá nova redação ao art. 60 do Ato das Disposições constitucionais transitórias. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Seção 1 – 13/9/1996. Brasília, Distrito Federal. https://bit.ly/3MQlxY8. Acesso em: 10 maio 2020.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC/CNE/CEB, 1996.
BRASIL. Lei complementar nº 101, de 4 de maio de 2000. Estabelece normas de finanças públicas voltadas para a responsabilidade na gestão fiscal e dá outras providências. Brasília, Diário Oficial da União da República Federativa do Brasil, 5/5/2000. https://bit.ly/3yXTdPy. Acesso em: 22 jun. 2020
BRASIL. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3º ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, trata o art. 212 da Constituição Federal, dá nova redação aos incisos I e VII do art. 208, dá nova redação ao § 4º do art. 211 e ao § 3º do art. 212 e ao caput do art. 214, com a inserção neste dispositivo de inciso VI. Diário Oficial da União da República Federativa do Brasil. Seção 1 – 12/11/2009. Brasília, Distrito Federal. http:// https://bit.ly/3t34qdN. Acesso em: 10 maio 2020.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília: Congresso Nacional, 2014. https://bit.ly/3lKshLt. Acesso em: 21 jun. 2020
CURY, C. R. J. Comemorando o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova: 32. Educação e Sociedade, v. 5, n. 12, p. 5-13, set. 1982.
CURY, C. R. J. Sistema Nacional de Educação: desafio para uma educação igualitária e federativa. Educação e Sociedade, v. 19, n. 105, p. 1187-1209, set./dez. 2008.
CURY, C. R. J.; CUNHA, C. (org.). O Manifesto dos Pioneiros 80 anos depois. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 96, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3NGO7vk. Acesso em: 21 jun. 2020.
NUNES, C. Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932): um documento clássico da literatura pedagógica no Brasil. In: PENNA, L. de A. (org.). Manifestos Políticos do Brasil Contemporâneo. Rio de Janeiro: Editora Papers, 2008. p. 71-89.
OGIBA, S. M. M. (org.). Garantia do Direito à Educação: monitorando o PNE – Lei nº 13.005/2014. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2018.
SAVIANI, D. Sistema nacional de educação e plano nacional de educação: significado, controvérsias e perspectivas. 2. ed. rev. e ampl. Campinas: Autores Associados, 2017.
SOUZA, C. Governos Locais e Gestão de Políticas Sociais universais. São Paulo em Perspectiva, v. 18, n. 2, p. 27-41, 2004. https://bit.ly/39XWqUW. Acesso em: 5 jul. 2020.
VIDAL, D. G. 80 Anos do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova: questões para debate. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 3, p. 577-588, jul./set. 2013. https://bit.ly/3LQXjvu. Acesso em: 10 maio 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 (CC BY 4.0)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.