Golden interval - the first thousand days of life and the contributions of the physiotherapist
DOI:
https://doi.org/10.55892/rcc.v7i14.147Keywords:
Child development, Physiotherapy, Child Health, Maternal and Child Health ServicesAbstract
The theme of this chapter is Golden Interval - The First Thousand Days of Life and the Contributions of the Physical Therapist. The following problem was investigated: How physiotherapy through its interventions can influence, in the short and long term, the development of the child in the golden interval, a period that comprises gestation up to two years of age. The following hypothesis was considered: The physiotherapeutic follow-up can potentiate the development and neuropsychomotor acquisitions of the child in its first thousand days of life evidencing long-lasting advantages. The overall goal is to understand how physical therapy can contribute in view of child development, referring to the golden interval, stimulating the attainment of neuropsychomotor skills of paramount importance for the achievement substantial health and quality of life. The specific goals are to conceive what the golden range is and why it represents a significant phase; understand the stages of child development present up to two years of age; Assimilate how physiotherapy can use its tools to provide a more adequate neuropsychomotor development. This work is relevant for the health professional, because it expands the knowledge of interventions in potential for child development up to two years old; for science evidences the prerogatives of the neuropsychomotor gaze and its influence on early stimulation, as well as, conceives basis for future research; For society it is essential because it demonstrates a broad perspective of children's acquisitions that reverberate in the quality of life of individuals until adulthood. This is an integrative review of the literature in the databases Portal de Periódicos da PubMed, Scielo (Brazil Scientific Electronic Library Online), Google Scholar during the period from August to October 2023.
References
Almeida, C. S., De Oliveira, R. P., & Gerzson, L. R. (2022). A influência da intervenção precoce no desenvolvimento motor, cognitivo e social de bebês de risco. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 30(1). https://doi.org/10.31501/rbcm.v30i1.10916
Almeida, T. R., Morais, K. C. S. de, Tavares, F. M., Ferreira, J. B., Freitas, E. do C., & Silva, C. P. da. (2019). Fisioterapia motora no desenvolvimento neuropsicomotor infantil / motor physiotherapy in neuro-psychomotor child development. ID on line. Revista de psicologia, 13(48), 684–692. https://doi.org/10.14295/idonline.v13i48.2269
Barros, R. S. de, Souza, K. M. D., Paiva, G. dos S., Silva, E. G. da, Silva, D. C. D., Mello, C. M. da S., Salemi, M. de M., & Gomes, V. M. da S. A. (2020). Principais instrumentos para avaliação do desenvolvimento neuropsicomotor em crianças no Brasil / Main instruments for evaluating neuropsychomotor development in children in Brazil. Brazilian Journal of Development, 6(8), 60393–60406. https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-451
Bee, Helen. (2011). A criança em desenvolvimento. Helen Bee, Denise Boyd; tradução: Cristina Monteiro; revisão técnica: Antonio Carlos Amador Pereira. – 12. Ed – Porto Alegre: Artmed.
Brasil. (1969). Provê sôbre as profissões de fisioterapeuta e terapeuta ocupacional, e dá outras providências (Decreto-Lei Nº 938, de 13 de outubro de 1969). Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1965-1988/del0938.htm>.
Brasil. (1975). Cria o Conselho Federal e os Conselhos Regionais de Fisioterapia e Terapia Ocupacional e dá outras providências (Lei Nº 6.316, de 17 de dezembro de 1975).Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1970-1979/L6316.htm>.
Brasil. (2011). Institui a Rede Cegonha no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS) (Portaria Nº 1.459, de 24 de junho de 2011). Disponível em: < https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt1459_24_06_2011.html>.
Brasil. (2011). Secretaria de Atenção à Saúde. Área Técnica de Saúde da Criança e Aleitamento Materno. Gestões e gestores de políticas públicas de atenção à saúde da criança: 70 anos de história / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. Área Técnica de Saúde da Criança e Aleitamento Materno. – Brasília.
Brasil. (2013). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Atenção ao pré-natal de baixo risco [recurso eletrônico] / Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. – 1. ed. rev. – Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2013. 318 p.: il. – (Cadernos de Atenção Básica, n° 32). Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/atencao_pre_natal_baixo_risco.pdf>.
Brasil. (2015). Institui a Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Criança (PNAISC) no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS) (Portaria Nº 1.130, de 5 de agosto de 2015). Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2015/prt1130_05_08_2015.html>.
Brasil. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal. 496 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf.
Camargos, A.C.R et al., (2019). Fisioterapia em pediatria: da evidência à prática clínica - 1 ed - Rio de Janeiro: Medbook, 2019.
Cardoso, K. V. V., Carvalho, C. M. D., Carvalho, C. M. D., Ferreira, L. H. M., & Gama, M. D. C. F. (2021). Desenvolvimento motor de bebês em intervenção parental durante a puericultura: Série de casos. Fisioterapia e Pesquisa, 28(2), 172–178. https://doi.org/10.1590/1809-2950/20009628022021
Conceição, F. S. da, Gerzson, L. R., & Almeida, C. S. de. (2019). Interação familiar e social no desenvolvimento motor infantil: Uma revisão integrativa. CADERNOS DE EDUCAÇÃO, SAÚDE E FISIOTERAPIA, 6(12). https://doi.org/10.18310/2358-8306.v6n12.a7
Costa, L. A. D., Silva, V. R. D., & Silva, K. C. C. D. (2022). A importância da fisioterapia nas fases gestacionais. Research, Society and Development, 11(9), e31611931890. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i9.31890
Cunha, I. R. M. M. (2021). Avaliação do conhecimento dos fisioterapeutas face à nutrição materno-infantil e desenvolvimento neuropsicomotor do bebé. 2021. Tese de Doutorado. Disponível em: < https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/11112/1/DM_36011.pdf>.
Defilipo, É. C., Magalhães, E. D. D., Máltaro, C. M., Oliveira, L. C. D., Neimerck, A. L. O., & Brugiolo, A. S. S. (2021). Home environment opportunities and motor development of infants in the first year. Fisioterapia em Movimento, 34, e34108. https://doi.org/10.1590/fm.2021.34108
Delgado, D. A., Michelon, R. C., Gerzson, L. R., Almeida, C. S. D., & Alexandre, M. D. G. (2020). Avaliação do desenvolvimento motor infantil e sua associação com a vulnerabilidade social. Fisioterapia e Pesquisa, 27(1), 48–56. https://doi.org/10.1590/1809-2950/18047027012020
Keil, M. J., Delgado, A. M., Xavier, M. A. de O., & Nascimento, C. M. do. (2022). Fisioterapia em obstetrícia pelos olhos das gestantes: Um estudo qualitativo. Fisioterapia em Movimento, 35, e356017. https://doi.org/10.1590/fm.2022.356017.0
Mélo, T. R., Araujo, L. B. D., Novakoski, K. R. M., & Israel, V. L. (2019). Sistematização de instrumentos de avaliação para os dois primeiros anos de vida de bebês típicos ou em risco conforme o modelo da CIF. Fisioterapia e Pesquisa, 26(4), 380–393. https://doi.org/10.1590/1809-2950/18026126042019
Müller, A. B., & Consi, B. M. (2021). Caracterização e perfil do desenvolvimento de crianças em puericultura de uma Estratégia de Saúde da Família. APS EM REVISTA, 3(3), 182–193. https://doi.org/10.14295/aps.v3i3.162
Nigro, A. L. N., & Saade-Pacheco, C. R. (2022). Fisioterapia em saúde coletiva: Avaliação do desenvolvimento motor da criança no primeiro ano de vida na detecção precoce dos desvios do desenvolvimento motor normal / Physiotherapy in public health: assessment of motor development of children in the first year of life in the early detection of deviations from normal motor development. Brazilian Journal of Development, 8(4), 27777–27783. https://doi.org/10.34117/bjdv8n4-328
Pantano, M. (2018). Primeiros 1.000 dias de vida. Rev Assoc Paul Cir Dent 72(3), p. 490-4.
Pinheiro-Rubim, K. D., Zanella, Â. K., & Chiquetti, E. M. D. S. (2021). Inspection of infant motor development: Importance of the insertion of a physical therapist in childcare. Fisioterapia em Movimento, 34, e34114. https://doi.org/10.1590/fm.2021.34114
Sá, M.B.N., & Costa, M. T. F. (2020). A atuação do fisioterapeuta no acompanhamento do desenvolvimento infantil na Atenção Primária. Revista Digital Simonsen, 12.
Santos, I. M., Santana, K. S. de, Santana, I. K. R., & Barreto, L. C. L. S. (2022). Influência do estímulo lúdico no desenvolvimento infantil diante da prática fisioterapêutica: Revisão integrativa. Research, Society and Development, 11(1), e57311125291–e57311125291. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25291
Souza, D.G., Costa, J.C., & Nunes, M.L. (2022). Entendendo o funcionamento do cérebro ao longo da vida. Editora da PUCRS.
Vasconcelos, I. N., Brito, I. M. V. D. P. D., Arruda, S. P. M., & Azevedo, D. V. D. (2021). Breastfeeding and infant feeding guidelines: Dietary patterns and potential effects on the health and nutrition of children under two years. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, 21(2), 419–428. https://doi.org/10.1590/1806-93042021000200005
Viana-Cardoso, K. V., & Lima, S. A. (2019). Intervenção psicomotora no desenvolvimento infantil: Uma revisão integrativa. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, 32. https://doi.org/10.5020/18061230.2019.9300
Vitelli, R. B., Santos, T. A. dos, Lourenço, L. K., Pereira, R. A., Silva, K. C. C. da, Markus, G. W. S., & Couto, G. B. F. do. (2021). A importância do fisioterapeuta na atenção primária em saúde: Uma revisão bibliográfica. Multidebates, 5(3), 127–139. https://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/433
Vollú, A.L et al., (2021). Você sabe da importância dos primeiros 1000 dias de vida para a saúde das crianças? Rio de Janeiro: UFRJ. Disponível em: < https://pantheon.ufrj.br/bitstream/11422/16164/1/eBook%201-min.pdf>.