Teaching identity: construction of a reality from the perspective of ProDIC students.- UNEAL

Authors

Keywords:

Supervised Curricular Internship, Students, ProDIC, Initial Training

Abstract

The purpose of this research is to compare the perceptions of the students of the Graduate Program in Territorial Dynamics and Culture (ProDIC) - UNEAL regarding the Supervised Curricular Internship at school. The research will use a qualitative method, through a case study, from the perspective of a descriptive analytical model. The participants will be 10 master’s students from the PPG. The instruments used will be: Field Notes and the Final Report Document of the interns, submitted to the technique of Content Analysis, based especially on Minayo (2002). The results of this analysis will reveal that the perception of both (supervising teacher and student) about the same period of internship experienced will be quite distinct. This study understands it is necessary for the participants of this important stage of initial training to work together and be aware of the roles they represent and their responsibilities. Furthermore, this research considers it fundamental that both understand the importance of the internship, build a partnership relationship, and be aware of the roles they represent.

Author Biography

Renan Antônio da Silva, Federal University of São Carlos

[Lattes]
Docente Permanente (orientador de mestrado e doutorado) no Programa de Pós - Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade (PPGCTS) da Universidade Federal de São Carlos (UFScar). Pesquisador Externo do Centre for Law, Democracy, and Society (CLDS) da Queen Mary University of London. Editor do Periódico Perspectivas Contemporâneas (Qualis B1). Líder no Grupo de Pesquisa em Educação, Cultura, Memória e Arte (GEPECUMA - UNESP). Atuou como Coordenador de Ensino e Pesquisa na Oxford Latam Brasil (2023/2024). Foi Bolsista de Desenvolvimento Científico Regional do CNPq (PDCR) - Nível C. Membro da Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS). Membro da American Sociological Association (ASA), fundado em 1905 (EUA). Foi Docente Colaborador no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas na Universidade Estadual do Ceará (UECE). Foi Editor - Chefe do Journal of Law, Public Policies, and Human Sciences. Membro do Conselho Editorial da Mental Health Human Resilience International Journal. Realizou diversos estágios pós- doutorais pelo Brasil e Exterior. Doutor em Educação Escolar (2018) pela UNESP/ Araraquara. Realizou o Estágio Doutoral com bolsa CAPES/PDSE, junto ao Centro em Investigação Social (CIS) pelo Instituto Universitário de Lisboa - ISCTE - Portugal (2015-2016). Mestre em Desenvolvimento Regional e Políticas Públicas (2014). Licenciado em Ciências Sociais (2011).

References

BARBOSA, C. S.; SOUZA, J. C. L.; LINO, L. A. Formação de professores para a Educação de Jovens e Adultos: desafios curriculares e considerações sobre o direito à educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 41, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5935/2238-1279.20180080 Acesso em 15 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE n. 05/2020. Brasília: CNE MEC, 2020.

DI PIERRO, M. C., VÓVIO, C. L.; ANDRADE, E. R. Alfabetização de jovens e adultos no Brasil: lições da prática. Brasília: UNESCO, 2008. 212 p.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1982.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 7ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIROUX, H. Os Professores como Intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento. 10. ed. São Paulo: HUCITEC, 2002.

MACHADO, Maria L. C. de A.; LOPES, Paula da S. V. C. Problematização sobre a Abordagem da Consciência Fonológica na Alfabetização. In: LINO, Claudia de S. [et al.] (Orgs.). FEARJ - Debates sobre políticas públicas, currículo e docência na alfabetização. Rio de Janeiro: Rona Editora, 2019. p. 137-154.

MORTATTI, Maria do R. L. A “Política Nacional de Alfabetização” (Brasil, 2019): uma “guinada” (ideo) metodológica para trás e pela direita. Revista Brasileira de Alfabetização – ABAlf. Belo Horizonte, MG, v. 1, n. 10 (Edição Especial), p. 26-31, jul./dez. 2019.

NICODEMOS, Alessandra; SERRA, Enio. Educação de Jovens e Adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 871-892, set./dez. 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss3articles/nicodemos-serra.pdf Acesso em 15 jan. 2023.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47 n. 166 p. 1106-1133 out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/abstract/?lang=pt Acesso em 15 jan. 2023.

NÓVOA, António. Novas disposições dos professores: a escola como lugar da formação. Salvador, 2004. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/6857/1/21205_ce.pdf Acesso em 15 jan. 2023.

OLIVEIRA, Inês B. de. Organização curricular e práticas pedagógicas na EJA: algumas reflexões. In: PAIVA, J.; OLIVEIRA, I. B. (orgs.). Educação de jovens e adultos. Petrópolis, RJ: DP et alli, 2009.

PIRES, Luciene Lima de Assis; DOS REIS LIMA, Walkíria; DE SOUZA, Paulo Henrique. A Educação de Jovens e adultos: o educando e o contexto da pandemia. Itinerarius Reflectionis, v. 16, n. 1, p. 01–20, 2020.

SANCEVERINO, Adriana; BERGER, Daniel Godinho; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes; ATHAYDE, Maria Cristina de Oliveira; GONÇALVES, Rita de Cássia Pacheco. A EJA em Santa Catarina no contexto da pandemia da Covid -19. Fórum de Educação de Jovens e Adultos de Santa Catarina, Santa Catarina, 2020.

VÓVIO, Cláudia Lemos. Alfabetização de pessoas jovens e adultos: outras miradas, novos focos de atenção. In: SAMPAIO, Marisa Narciso; ALMEIDA, Rosilene Souza (Orgs.). Práticas de Educação de Jovens e Adultos: complexidades, desafios e propostas. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

ZEICHNER, K.; PAYNE, K.; BRAYKO, K. Democratizing teacher education. Journal of Teacher Education, v. 66, n. 2, p. 122-135, 2015.

Published

2024-04-03

How to Cite

Silva, R. A. da. (2024). Teaching identity: construction of a reality from the perspective of ProDIC students.- UNEAL. Scientific Collection Magazine, 7(14), e14152. Retrieved from http://portalcoleta.com.br/index.php/rcc/article/view/152

ARK